- PII
- S0321507525040021-1
- DOI
- 10.31857/S0321507525040021
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Abstract
- In the period following the collapse of the Soviet Union, the Republic of Ingushetia, a Russian province in the North Caucasus, experienced a significant increase in demand for Islam and related religious education. As a result of this growing demand, Islamic educational institutions, including higher schools, began to appear in the province. However, scholars hardly covered the issue of the emergence and development of the religious education in Ingushetia. At the same time, due to the anti-religious policy during the Soviet era, the links to the pre-revolutionary religious tradition were almost completely lost, and it was reborn anew. The religious education has been forming under entangled conditions. On the one hand, many Muslim scholars who had mastered Islamic sciences in the Middle East appeared there. On the other hand, the loss of previous socio-ideological guidelines in secular schools and universities has made adat, the traditional law, an important educational tool that coexists alongside the resurgent Islam.
- Keywords
- исламское образование адат шариат Ингушетия Ближний Восток
- Date of publication
- 17.09.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 19
References
- 1. Исаев Л.М., Шишкина А.Р., Иванов Е.А. Исламское высшее образование в России: опыт и влияние Ближнего Востока. Азия и Африка сегодня. 2022. № 1. С. 5-14. DOI: 10.31857/S032150750018302-4
- 2. Албогачиева М.С.-Г. Ислам в Ингушетии: этнография и историко-культурные аспекты. СПб.: МАЭ РАН, 2017.
- 3. Албогачиева М.С.-Г. Основные Вирдовые братства у ингушей. Россия и мусульманский мир. 2016. Т. 293. №. 11. С. 41-59.
- 4. Албогачиева М.С.-Г. Исламское образование в ингушском обществе: история и современность. Minbar. Islamic Studies. 2019. Т. 12. №. 1. С. 186-207. DOI: 10.31162/2618-9569-2019-12-1-186-207
- 5. Албогачиева М.С.-Г. Современная система мусульманского образования в Ингушетии. Материалы II международного симпозиума на тему “Исламская цивилизация на Кавказе”. Баку: Нурлар, 2021. С. 50-57.
- 6. Муртазин М.Ф. О проблемах развития исламского образования на постсоветском пространстве. Ислам и исламоведение в современной России. Махачкала: ООО «Алеф», 2019. С. 436-443.
- 7. Рощин М.Ю. Современный суфизм в Дагестане. Россия и мусульманский мир. 2003. № 12. С. 42-48.
- 8. Стародубровская И.В. Межпоколенческие отношения и социальные трансформации на примере Северного Кавказа. Социология власти. 2019. Т. 31. № 1. С. 92-113. DOI: 10.22394/2074-0492-2019-1-92-113.
- 9. Ярлыкапов А.А. «Народный ислам» и мусульманская молодежь Центрального и Северо-Западного Кавказа. Россия и мусульманский мир. 2006. № 7. С. 52-74.
- 10. Ярлыкапов А.А., Адиев А.З. Ислам на Северном Кавказе: реисламизация, мозаизация, проблема «традиционности». Исламоведение. 2021. Т. 12. № 4. С. 59-74. DOI: 10.21779/2077-8155-2021-12-4-59-74
- 11. Сумбулатов А. Вечно гонимые. Шейх-овлия. Батал-хаджи Белхороев. Нальчик: Эльфа, 2010. С. 239-242.
- 12. Музаев Т. Союз горцев. Русская революция и народы Северного Кавказа, 1917 - март 1918 г. М.: Патрия, 2007.
- 13. Нефляшева Н. Ислам в Адыгее: от традиции к модернизации. Ислам в Европе и России. М.: Изд. дом Марджани, 2009. С. 146-167.
- 14. Аккиева С.И. Ислам в Кабардино-Балкарской Республике. М.: Логос, 2009.