1. Беляев Л.А. В.А. Кореняко и проблемы этики в археологии: к публи-кации «Проекта кодекса российского археолога» // «И музою ему была наука»: сб. памяти В.А. Кореняко (1952–2016) / Ред. и сост.: С.В. Кузьминых, А.А. Горбенко. Азов: АИАиПМЗ, 2017. С. 87–89.
2. Кореняко В.А. Этические проблемы и кризисные явления в археоло-гии // Проблемы первобытной археологии Евразии (к 75-летию А.А. Формозова) / Ред. и сост.: В.И. Гуляев, С.В. Кузьминых. М.: ИА РАН, 2004. С. 36–47.
3. Кореняко В.А. Об этическом кодексе профессиональных археологов (зарубежный опыт) // РА. 2013. № 4. С. 125–142.
4. Кореняко В.А. Профессиональные археологи об этических пробле-мах своей науки // Этика в археологии. Уфа: БГПУ, 2016а. С. 59–79.
5. Кореняко В.А. Этические проблемы и проявления кризиса в совре-менной археологии (шесть лет спустя) // Этика в археологии. Уфа: БГПУ, 2016б. С. 179–200.
6. Кореняко В.А. Этический кодекс российского археолога. Проект // «И музою ему была наука»: сб. памяти В.А. Кореняко (1952–2016). Азов: АИАиПМЗ, 2017. С. 89–91.
7. Куприянова Е.В. Поселение Аркаим и популяризация археологии на Южном Урале (к вопросу о проблемах взаимодействия науки и мас-сового сознания) // ЭО. 2014. № 5. С. 146–161.
8. Петров А.Е., Беляев Л.А., Бужилова А.П. Между наукой и областной администрацией: опыт фальсификации останков Ивана Сусанина с помощью заданной интерпретации археологических и судебно-криминалистических исследований // Фальсификация исторических источников и конструирование этнократических мифов / Ред.: А.Е. Петров, В.А. Шнирельман. М.: ИА РАН, 2011. С. 247–267.
9. Плетц Г., Соенов В.И., Константинов Н.А., Робинсон Э. Междуна-родное значение репатриации «Укокской принцессы» (готова ли рос-сийская археология к диалогу с коренными народами?) // Древности Сибири и Центральной Азии. Горно-Алтайск, 2014. № 7. С. 17–45.
10. Формозов А.А. О критике источников в археологии // СА. 1977. № 1. С. 5–14.
11. Формозов А.А. Человек и наука. Из записей археолога. М.: Знак, 2005. 224 с.
12. Хайдаров Ш., Одегов В. Следы арийской цивилизации в При-камье (историко-сравнительное изучение проблемы). Пермь: ПО-НИЦАА, 2006. 96 с.
13. Шнирельман В.А. Страсти по Аркаиму: арийская идея и нацио-нализм // Язык и этнический конфликт / Ред.: М.Б. Олкотт, И. Семе-нов. М.: Гендальф, 2001. С. 58–85.
14. Шнирельман В.А. Идентичность и образы предков: татары пе-ред выбором // Вестник Евразии. 2002. № 4. С. 128–147.
15. Шнирельман В.А. Войны памяти: мифы, идентичность и поли-тика в Закавказье. М.: ИКЦ Академкнига, 2003. 592 с.
16. Шнирельман В.А. Очарование седой древности: мифы о проис-хождении в современных учебниках // Неприкосновенный запас. 2004. № 37. С. 79–87.
17. Шнирельман В.А. Быть аланами. Интеллектуалы и политика на Северном Кавказе в XX веке. М.: НЛО, 2006. 690 с.
18. Шнирельман В.А. Идентичность и политика постсоветской па-мяти // Политическая концептология. 2009. № 2. С. 209–230.
19. Шнирельман В.А. Религия, национализм и межконфессиональ-ный конфликт в Индии // Этничность и религия в современных кон-фликтах / Ред.: В.А. Тишков, В. А. Шнирельман. М.: Наука, 2012а. С. 57–109.
20. Шнирельман В.А. Хазарский миф: идеология политического радикализма в России и ее истоки. М.: Мосты культуры: Гешарим, 2012б. 312 с.
21. Шнирельман В.А. Наука и псевдонаука // Антропологический форум. 2013. № 18. С. 119–128.
22. Шнирельман В.А. Конструирование исторического наследия – случай Аркаима // Сибирские исторические исследования. 2015а. № 2. С. 53–65.
23. Шнирельман В.А. Арийский миф в современном мире. Т. 1–2. М.: НЛО, 2015б. 2 т. (536 + 440 с.)
24. Шнирельман В.А. «Арийцы», народная археология и общество – вызовы постмодерна // «И музою ему была наука»: сб. памяти В.А. Кореняко (1952–2016). Азов: АИАиПМЗ, 2017. С. 92–103.
25. Шнирельман В.А. Мигранты, ксенофобия и социальная память – пример Австрии // Новое прошлое. 2018. № 2. С. 64–84.
26. Шнирельман В.А. Археология, историческое наследие и про-блемы этики // Сибирские исторические исследования. 2020. № 1 (март). С. 97–122.
27. Этика в археологии / Ред. Г.Т. Обыденнова. Уфа: БГПУ, 2016. 203 с.
28. Abu El-Haj N. Translating truths: Nationalism, the practice of ar-chaeology, and the remaking of past and present in contemporary Jeru-salem // American Ethnologist. 1998. Vol. 25, no. 2. P. 166–188.
29. Almansa Sánchez J. Trading Archaeology Is Not Just a Matter of Antiquities: Archaeological Practice as a Commodity // Ethics and ar-chaeological praxis / Ed.: C. Gnecco, D. Lipper. N.Y.: Springer, 2015. P. 148–153.
30. Archaeological fantasies. How pseudoarchaeology misrepresents the past and misleads the public / Ed. G.C. Fagan. L.: Routledge, 2006. 440 p.
31. Bendremer J.C., Richman K.A. Human subjects review and archae-ology: a view from Indian country // The ethics of archaeology: philo-sophical perspectives on archaeological practice. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2006. P. 97–114.
32. a. Cole J.R. Cult archaeology and unscientific method and theory // Advances in archaeological method and theory. Vol. 3 / Ed. M. Schiffer. N.Y.: Academic Press, 1980. P. 1–33.
33. Colwell Ch. Plundered skulls and stolen spirits: inside the fight to reclaim native America's culture. Chicago: Univ. of Chicago Press, 2017. 360 p.
34. Colwell-Chanthaphonh Ch., Ferguson T.J. Trust and archaeologi-cal practice: towards a framework of Virtue Ethics // The ethics of ar-chaeology: philosophical perspectives on archaeological practice. Cam-bridge: Cambridge Univ. Press, 2006. P. 115–130.
35. Cooper D.E. Truthfulness and ‘inclusion’ in archaeology // The ethics of archaeology: philosophical perspectives on archaeological prac-tice. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2006. P. 131–145.
36. Cult archaeology and creationism: understanding pseudo-scientific beliefs about the past / Eds.: F.B. Harrold, R.A. Eve. Iowa City: Univ. of Iowa Press, 1987. 163 p.
37. Curtoni R.P. Against Global Archaeological Ethics: Critical Views from South America // Ethics and archaeological praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 41–47.
38. The dead and their possessions. Repatriation in principle, policy and practice / Eds.: C. Fforde, J. Hubert, P. Turnbull. L.: Routledge, 2002. 360 p.
39. Di Giovine M.A. Patrimonial Ethics and the Field of Heritage Pro-duction // Ethics and archaeological praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 201–227.
40. Ethics and archaeological praxis / Eds.: C. Gnecco, D. Lippert. N.Y.: Springer, 2015. 258 p.
41. The ethics of archaeology: philosophical perspectives on archaeo-logical practice / Eds.: Ch. Scarre, G. Scarre. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2006. 318 p.
42. Falkenhausen L. von. The regionalist paradigm in Chinese archae-ology // Nationalism, Politics, and the Practice of Archaeology / Ed.: P. Kohl, C. Fawcett. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1995. P. 198–217.
43. Feder K.L. Irrationality and popular archaeology // American An-tiquity. 1984. Vol. 49, no. 3. P. 525–541.
44. Ferguson T.J. Native Americans and the practice of archaeology // Annual Review of Anthropology. 1996. Vol. 25. P. 63–79.
45. Fernández V.M. Europe: Beyond the Canon // Ethics and archaeo-logical praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 61–68.
46. Fowler P. The Past in Contemporary Society: Then, Now. L.: Routledge, 1992. 210 p.
47. The Future of the Past: Archaeologists, Native Americans, and Repatriation / Ed. T.L. Bray. N.Y.: Garland Publishing, 2001. 267 p.
48. Giblin J. Archaeological Ethics and Violence in Post-genocide Rwanda // Ethics and the Archaeology of Violence / Eds.: A. González-Ruibal, G. Moshenska. N.Y.: Springer, 2015. P. 33–50.
49. Gnecco C. An entanglements of sorts: archaeology, ethics, praxis, multiculturalism // Ethics and archaeological praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 1–17.
50. Godwin J. Arktos. The Polar myth in scientific symbolism, and Nazi survival. L.: Thames and Hudson, 1993. 272 p.
51. Greenberg R. Ethics in Action: A Viewpoint from Israel/Palestine // Ethics and the Archaeology of Violence. N.Y.: Springer, 2015. P. 19–32.
52. Haber A. Archaeology and Capitalist Development: Lines of Complicity // Ethics and archaeological praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 95–113.
53. Hamilakis Y. From ethics to politics // Archaeology and Capital-ism: From Ethics to Politics / Eds.: Y. Hamilakis, P. Duke. Walnut Creek: Left Coast Press, 2007a. P. 15–40.
54. Hamilakis Y. The Nation and its Ruins: Antiquity, Archaeology, and National Imagination in Greece. Oxford: Oxford Univ. Press, 2007b. 352 p.
55. Hamilakis Y. Some Debts Can Never Be Repaid: The Archaeo-politics of the Crisis // Journal of Modern Greek Studies. 2016. Vol. 34, no. 2. P. 228–233.
56. Hamilakis Y. An oneiric archaeology of the crisis: the Amphipolis saga // Archaeology of the Future/Archäologie der Zukunft (Cul-turescapes Griechenland) / Eds.: K. Botanova, C.Ch. Cryssopoulos. Ba-sel: Christoph Merian, 2017. P. 16–36.
57. Hodder I. Is a Shared Past Possible? The Ethics and Practice of Archaeology in the Twenty-First Century // New Perspectives in Global Public Archaeology / Eds.: K. Okamura, A. Matsuda. N.Y.: Springer Science+Business Media, LLC, 2011. P. 19–28.
58. Holtorf C. From Stonehenge to Las Vegas. Archaeology as popu-lar culture. Walnut Creek: AltaMira Press, 2005. 198 p.
59. Holtorf C. Can less be more? Heritage in the age of terrorism // Public archaeology. 2006. Vol. 5. P. 101–109.
60. Holtorf C. A European perspective on indigenous and immigrant archaeologies // World Archaeology. 2009. Vol. 41, no. 4. P. 672–681.
61. Jordan P. The Atlantis Syndrom. Gloucestershire: Sutton Publish-ing Limited, 2001. 309 p.
62. Lackey D.P. Ethics and Native American reburials: a philosopher’s view of two decades of NAGPRA // The ethics of archaeology: philo-sophical perspectives on archaeological practice. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2006. P. 146–162.
63. Leaman O. Who guards the guardians? // The ethics of archaeolo-gy: philosophical perspectives on archaeological practice. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2006. P. 32–45.
64. Marciniak A. Archaeology and Ethics: The Case of Central-Eastern Europe // Ethics and archaeological praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 49–60.
65. Matsuda A., Okamura K. Introduction: New Perspectives in Global Public Archaeology // New Perspectives in Global Public Archaeology. N.Y.: Springer Science+Business Media, LLC, 2011. P. 1–18.
66. McDavid C. Archaeologies that hurt; descendants that matter: A pragmatic approach to collaboration in the public interpretation of Afri-can-American archaeology // World Archaeology. 2002. Vol. 34, no. 2. P. 303–314.
67. McDavid C., Brock T.P. The Differing Forms of Public Archaeolo-gy: Where We Have Been, Where We Are Now, and Thoughts for the Future // Ethics and archaeological praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 159–184.
68. McKusick M. Psychic archaeology from Atlantis to Oz // Archaeol-ogy. 1984. Vol. 37, no. 5. P. 48–52.
69. Meskell L. Archaeological ethnography: Conversations around Kruger National Park // Archaeologies. 2005. Vol.1, no. 1. P. 81–100.
70. Michlovic M.G. Folk archaeology in anthropological perspective // Current anthropology. 1990. Vol. 31, no. 1. P. 103–107.
71. Murray T. Archaeologists and Indigenous people: A maturing rela-tionship? // Annual Review of Anthropology. 2011. Vol. 40. P. 363–378.
72. Nicholas G., Hollowel J. Ethical Challenges to a Postcolonial Ar-chaeology: the Legacy of Scientific Colonialism // Archaeology and Capi-talism: From Ethics to Politics. Walnut Creek: Left Coast Press, 2007. Р. 59–82.
73. Niklasson E., Hølleland H. The Scandinavian far-right and the new politicisation of heritage // Journal of Social Archaeology. 2018. Vol. 18, iss. 2. P. 121–148.
74. Phillips C., Ross A. Both Sides of the Ditch: The Ethics of Narrat-ing the Past in the Present // Ethics and archaeological praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 27–40.
75. Pruitt T. Pyramids, performance and pseudoscience in Visoko, Bosnia // AP: Online Journal in Public Archaeology. 2012. Vol. 2. P. 26–34.
76. Scham S. Diplomacy and desired pasts // Journal of Social Ar-chaeology. 2009. Vol. 9, iss. 2. P. 163–199.
77. Scham S.A., Yahya A. Heritage and reconciliation // Journal of So-cial Archaeology. 2003. Vol. 3, no. 3. P. 399–416.
78. Scham P., Pogrund B., Ghanem A. Introduction to Shared Narra-tives—A Palestinian-Israeli Dialogue // Israel Studies. 2013. Vol. 18, no. 2. P. 1–10.
79. Shepherd N. Undisciplining Archaeological Ethics // After Ethics: Ancestral Voices and Post-Disciplinary Worlds in Archaeology / Eds.: A. Haber, N. Shepherd. N.Y.: Springer New York, 2015. P. 10–25.
80. Shnirelman V.A. Who gets the past? Competition for ancestors among non-Russian intellectuals in Russia. Washington; Baltimore; L.: Woodrow Wilson Center Press and Johns Hopkins Univ. Press, 1996. 98 p.
81. Shnirelman V.A. The politics of the past in Dagestan: national uni-ty and symbolic revolt // Europe-Asia Studies. 2018. Vol. 70, no. 6. P. 966–990.
82. Smith L. Archaeological theory and the politics of culture heritage. N.Y.: Routledge, 2004. 276 p.
83. Snow D. Martians and Vikings, Madoc and runes // American Her-itage. 1981. Vol. 32, no. 6. P. 102–108.
84. Spriggs M. Pacific archaeologies: contested ground in the construc-tion of Pacific history // The Journal of Pacific History. 1999. Vol. 34. no. 1. P. 109–121.
85. Thomas S. Collaborate, Condemn, or Ignore? Responding to Non-Archaeological Approaches to Archaeological Heritage // European Journal of Archaeology. 2015. Vol. 18, no. 2. P. 312–335.
86. Watkins J. Through wary eyes: Indigenous perspectives on archae-ology // Annual Review of Anthropology. 2005. Vol. 34. P. 429–449.
87. Watkins J. An Indigenous Anthropologist’s Perspective on Ar-chaeological Ethics // Ethics and archaeological praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 23–25.
88. Williams S. Fantastic archaeology. The wild side of North Ameri-can prehistory. Philadelphia: Univ. of Pennsylvania Press, 1991. 424 p.
89. Wynn L.L. Shape Shifting Lizard People, Israelite Slaves, and Oth-er Theories of Pyramid Building: Notes on Labor, Nationalism, and Ar-chaeology in Egypt // Journal of Social Archaeology. 2008. Vol. 8, no. 2. P. 272–295.
90. Yahya A. The Palestinian-Israeli draft agreement on archaeological heritage // Present Pasts. 2010. Vol. 2, no. 1. P. 72–74.
91. Yellowhorn E. Just Methods, No Madness: Historical Archaeology on the Piikani First Nation // Ethics and archaeological praxis. N.Y.: Springer, 2015. P. 245–256.
92. Young J.O. Cultures and the ownership of archaeological finds // The ethics of archaeology: philosophical perspectives on archaeological practice. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2006. P. 15–31.
93. Zimmerman L.J. Usurping Native American voice // The Future of the Past: Archaeologists, Native Americans, and Repatriation / Ed. T. Bray. N.Y.: Garland Publishing, 2001. P. 169–184.
Comments
No posts found